zondag 16 juli 2017 12:00-13:30 uur

Contrabasvirtuoos James Oesi en pianist Andrea Vasi spelen sonates van César Franck en Franz Schubert.

Van oudsher wordt de contrabas niet per se gezien als volwaardig solo instrument. Maar bassist James Oesi is een geval apart. Geboren in Engeland, opgegroeid in Zuid-Afrika, gestudeerd in Rusland, woonachtig in Nederland. Even zo grenzeloos gaat hij om met zijn instrument. Samen met zijn vaste duopartner, pianiste Andrea Vasi, brengt hij een recital dat gewijd is aan twee grootse sonates. Deze zijn van origine niet geschreven voor de bas, maar voor arpeggione en viool (met piano). Echter, het repertoire voor contrabas is gelimiteerd, en Oesi vertolkt deze tijdloze werken op uiterst integere wijze, met bravoure en meesterlijke perfectie. Hij vindt in Vasi zijn muzikale gelijke, en door hun volstrekt gelijkwaardige partijen houden zij van de eerste tot de laatste noot een intieme dialoog waar u ademloos van zult genieten.

Op het programma:

Sonate in a klein voor arpeggione en piano, D.821, Franz Schubert (1797 – 1828)
I. Allegro Moderato
II Adagio
III. Allegretto
-pauze-
Sonate voor viool en piano, César Franck (1822 – 1890)
I. Allegretto ben moderato
II. Allegro
III. Recitativo-Fantasia: Ben moderato
IV. Allegretto poco mosso

Concerten in de Oosterkerk

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op de (meestal) derde zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en derde vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht