Elisa Karen Tavenier

Altvioliste

In de Oosterkerk:

Biografie

Elisa Karen Tavenier (1996) begon op driejarige leeftijd met vioolspelen. Op haar zesde werd ze toegelaten tot de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze les kreeg van Coosje Wijzenbeek. Vanaf 2013 besloot ze haar studie voort te zetten op de altviool bij Marjolein Dispa aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel studeert ze bij Mikhail Zemtsov aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Naast haar solistische capaciteiten heeft Elisa Karen vanaf zeer jonge leeftijd het samenspel in de kamermuziek ontwikkeld. Jaren lang heeft ze deel uitgemaakt van de Fancy Fiddlers onder leiding van Coosje Wijzenbeek. Met de Fancy Fiddlers gaf ze concerten in binnen- en buitenland en speelde samen met o.a. Janine Jansen, Paolo Giacometti en Menahem Pressler. Vanuit dit ensemble vormde Wijzenbeek voor educatieve doeleinden tal van kleinere kamermuziekensembles, waardoor haar liefde voor de kamermuziek zich op jonge leeftijd gevormd heeft.

Elisa Karen was meervoudig finalist van de Iordens Viooldagen. In 2011 bereikte ze de halve finale van het Internationale VioolconcoursKloster Schöntal in Duitsland. Meerdere keren nam ze deel aan de Intensiv-Woche van de Liechtensteiner Musikakademie. In maart 2014 won ze een eerste prijs op het Prinses Christina Concours West 1 in Rotterdam en ontving een eervolle vermelding op de Dag van de Genomineerden.

Ze volgde masterclasses bij onder andere Tabea Zimmermann, Volker Jacobsen, Roger Benedict, Daniel Bard, Jurgen Kussmaul, Dmitri Ferschtman, Anner Bijlsma, Charles Watt en Pierre Lapointe. Ze speelde ook Souvenir de Florence in samenwerking met het Atrium kwartet.
In juli 2015 soleerde Elisa Karen in het altvioolconcert van Jan Koetsier met het Viotta Jeugdorkest, wat tevens de Nederlandse première van het stuk was.
Tevens nam zij in juli 2015 deel aan de
Gustav Mahler Academy o.l.v. Daniel Harding waar zij in het orkest de altviolen aanvoerde.
Elisa Karen was ook aanvoerder bij de 2016 wintertour van het Nationaal Jeugd Orkest o.l.v Etienne Siebens.

Sinds 2013 speelt ze in het Animato kwartet waarmee ze onder andere lessen volgde bij David Dolan, Michel Strauss, Vera Beths en het Scampa kwartet. Ook bereikte het kwartet de finale van het Nationaal Conservatorium Concours.
In de zomer van 2014 werd het Animato kwartet uitgenodigd voor het Festival Internacional de Inverno de Campos do Jordão in Brazilië waar het masterclasses kreeg van het Escher kwartet en Jo Cole, hoofd klassieke muziek van The Royal Academy in Londen. De leden mochten in Sala São Paulo de ‘Artistieke Excellentie’ prijs in ontvangst nemen voor hun werk tijdens dit festival. Daarnaast kreeg Elisa Karen de mogelijkheid om in het festivalorkest de vijfde symfonie van Shostakovich en de eerste symfonie van Beethoven o.l.v. respectievelijk Marin Alsop en Giancarlo Guerrero aan te voeren.

Elisa Karen speelt op een prachtige stok die ze heeft aan kunnen schaffen met behulp van het Stichting Eigen Muziekinstrumentfonds en het Prinses Christina Concours.