Kim Spierenburg

Violiste

In de Oosterkerk:

Biografie

Kim Spierenburg is een 23 jarige violiste, spreker, performer en student aan het Conservatorium van Amsterdam.

Door haar ziekte SLE voelt ze altijd pijn en moeheid. “Ik vind dat je groot moet dromen. Ik wil viool spelen en op het podium staan. Ik voel die passie en daarom probeer ik het. Artsen, leraren, vrienden willen me vaak afremmen: Zou je dat nou wel doen? Wil je niet te veel? De grootste beperking zit in je hoofd, vind ik, en niet in je aandoening. Als je denkt dat je iets niet kunt, dan gaat het ook niet lukken.”

Over het waarmaken van dromen spreekt Kim regelmatig voor verschillende organisaties zoals ING Nederland, de Belastingdienst, Van Lanschot Bankiers, Winkelman/Van Hessen en TEDx Amsterdam. Daarnaast werkt ze samen met Make A Wish Foundation, American Women’s Club en Spieren voor Spieren om dromen van andere jongeren met een beperking waar te maken.

Kim draagt haar boodschap ook uit in de media. Samen met Ali B zat ze aan tafel en speelde ze viool bij Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. Stond ze in het AD en Parool, maakte Hart van Nederland een item over haar en was ze te horen op de radio bij Radio1 en Giel Beelen op 3fm, en live  bij StudioMax. Na de uitzending van DWDD vroeg Marco Borsato haar op te komen treden in de Ziggo Dome! Het stuk componeerde ze zelf en een kleine maand later stond ze daar alle vier de shows samen met Marco Borsato en Ali B. Daarna ging ze mee op tour door Nederland en Belgie.
Met haar viool speelde Kim in het Nationale Canta Ballet en werd ze gevolgd in de documentaire ‘de Canta Danst’ (op uitzendinggemist.nl te bekijken). Ze heeft prijzen gewonnen bij o.a. het Prinses Christina Concours en was de winnaar van de Labberté-Hoedemaker Award 2012.

Kim speelt op een bijzondere Goldnagl viool, gemaakt voor Isabelle van Keulen, uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.