zaterdag 16 december 2017 20:15-22:15 uur

Kamerkoor JIP deinst er niet voor terug om met muziek originele, actuele thema’s bespreekbaar te maken. Met een programma dat geheel bestaat uit werken van vrouwelijke componisten uit Noord-Europa en de Verenigde Staten zet Kamerkoor JIP in haar negende project een kerstprogramma neer rondom de thema’s vrouwelijkheid, geboorte, licht en duisternis.

‘De muzen waren meisjes, maar de jongens schreven de muziek’, schreef Joep Stapel dit voorjaar in een reportage over vrouwelijke componisten. Hoewel vrouwen eeuwenlang geïnspireerd, geluisterd, gedanst en gezongen hebben, was en is er vaak maar weinig aandacht voor muziek die geschreven is door vrouwen. Kamerkoor JIP grijpt de periode rondom kerstmis en het midden van de winter aan om op muzikaal vernieuwende wijze de vrouwelijke kwaliteiten te vieren. De winterzonnewende en kerst zijn van oudsher vieringen van de geboorte van het licht in de duisternis waarin ontvankelijkheid voor het nieuwe leven centraal staat. JIP roept met muziek van louter vrouwelijke componisten een nieuw midwinterritueel in het leven, door zangers en publiek mee te nemen in een abstracte en wonderlijke klankwereld van geboorte, vruchtbaarheid en licht.

Met vier indrukwekkende concerten, waarin uiteenlopende vocale muziek, ruimtelijke enscenering, licht- en geluidstechnieken, een speciaal geschreven kerstverhaal en een tentoonstelling een bijzonder geheel vormen,  opent JIP de weg voor een nieuwe beleving van het kerstfeest, en stimuleert het koor de verspreiding en uitvoering van koorliteratuur van vrouwelijke componisten.

JIP werkt in deze concertserie samen met vier vrouwelijke kunstenaars. Tijdens de concerten zal celliste Emma Kroon het koor begeleiden bij onder andere een gloednieuw werk van Evelin Seppar dat zij speciaal voor Kamerkoor JIP heeft gecomponeerd. Schrijfster Lasse van Strien schrijft op basis van de muziek een modern en abstract kerstverhaal dat te horen zal zijn tijdens de concerten. De kunstenares Barbara Ilse Petzold Horna heeft in reactie op het totale concertprogramma nieuw werk geschilderd dat samen met bestaand werk voorafgaand aan en tijdens de concerten tentoongesteld zal worden.

Agathe Backer Grøndahl (1847 – 1907) | Noorwegen | Aftnen er stille

Patricia van Ness (*1951) | Verenigde Staten | Into Winter’s Glimm’ring Night

Kaija Saariaho (*1952) | Finland | Spins and Spells (cello solo)

Judith Weir (*1954) | Engeland | My Guardian Angel

Karin Rehnqvist (*1957) | Zweden | Var inte rädd för mörkret

Karin Rehnqvist (*1957) | Zweden | Natt över jorden

Anna Cederberg-Orreteg (*1958) | Zweden | Jordens sång

Bára Grímsdottir (*1960) | IJsland | Maria, dróttins liljan

Piret Rips-Laul (*1965) | Estland | Jouluoine (Christmas Nightly)

Galina Grigorjeva (*1962) | Oekraïne | Molitva

Christina Brice Dolanc (*1976) | Verenigde Staten | Constellation

Evelin Seppar (*1986) | Estland | O viridissima virga (wereldpremière)

Evija Skuke (*1992) | Letland | Naraudavu

Agathe Backer Grøndahl (1847 – 1907) | Noorwegen | Til de Døde

Agathe Backer Grøndahl (1847 – 1907) | Noorwegen | Hvile

Ilona Rupaine (*1966) | Letland | Velc, Pelīte

Concerten en tentoonstelling:

·         15 december 20:15 uur, Paleiskerk, Paleisstraat 8, Den Haag

·         16 december 20:15 uur, Oosterkerk, Kleine Wittenburgerstraat 1, Amsterdam

·         22 december 20:15 uur, Josephkerk, Draaiweg 44, Utrecht

·         23 december 20:15 uur, Josephkerk, Draaiweg 44, Utrecht

De tentoonstelling is voorafgaand aan de concerten te bezichtigen vanaf 19:30 uur, in de pauze en na afloop van het concert.

Kaarten: € 12,00 / € 6,00 (kinderen/studenten).
Voor reserveringen en meer informatie: www.kamerkoorJIP.nl | www.facebook.com/kamerkoorJIP.

Kamerkoor JIP is een bekend, succesvol Utrechts kamerkoor bestaande uit jonge, getalenteerde zangers die in hun vrije tijd graag op hoog niveau muziek maken. Twee keer per jaar wordt er een koor samengesteld dat in een kort en intensief repetitieproces een programma instudeert rond een maatschappelijk relevant thema. Het koor staat onder leiding van de broers Jonathan en Imre Ploeg.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht