zaterdag 21 december 2019 17:00-21:00 uur

Op zaterdag 21 december spelen actrice Gerda Havertong en schrijver Karel Eykman (beide o.a. bekend van Sesamstraat) in het kerstevent dat voor en in de Oosterkerk als ‘Huis van Verbinding’ zal plaatsvinden. Samen met acteertalenten uit de buurt, buurtmuzikanten, kerstkraampjes en kinderactiviteiten wordt het een kerstfestijn voor jong en oud.

Kerstbeleving voor Kids
Links op het plein voor de Oosterkerk staat een kerstchalet waar kinderen zich kunnen vermaken op een springkussen. Uitgesprongen kunnen zij zich in een vrolijk kersttentje in kerstsfeer laten schminken. Ervaren schminksters zullen de fantasie van de kinderen prikkelen. Welke rol willen zij spelen in het kerstverhaal voordat zij het kersttheater gaan bezoeken?

Kerstmuzikanten
Rechts op het Wittenburgerplein staat een kersttent waaruit muziek klinkt. Kersttroubadour Reinout Koperdraat heeft speciaal voor dit event zich kerstrepertoire eigen gemaakt. De ‘Drummer Boy’ met het herkenbare intermezzo ‘parapapapam’ kan zo meegezongen worden. Harry Monné, een oude rot in het vak,neemt het kerststokje van hem overop zijn keyboard. Het stadsdorpkoor 10acht10 zingt de sterren van de hemel onder leiding van Herbert de Jonge. En de uitsmijter Jos Zandvliet en zijn witte katten maken deze kerstavond compleet.

Kerstkramen
Fatima Lalouchis samen met haar vrouwen druk bezig om te zorgen voor de hapjes en drankjes voor de bezoekers. “Het is koud nu, dan is het heerlijk om warme drankjes en lekkere hapjes te kunnen aanbieden. We trakteren de bezoekers op warme chocomel en Gluhwein (0%) en kerstbrood en er zijn ook heerlijke hapjes tegen een geringe vergoeding te koop.

Gouden engel toegang tot Kersttheater
Op het plein nodigt een gouden engel de aanwezigen uit om de kerk in te gaan voor een kersttoer langs zes scenes die verborgen in een mysterieuze doolhof zich zullen openen. Elk half uur kan een groep van dertig personen de kersttoer beleven. Toegangsbewijs is een lichtje die de gouden engel uitdeelt. Morena, een stralende kerstster uit de buurt zal hun gids zijn. Atef Aballa bereidt zich voor op de scene drie, waarin hij zal dansen en waarvoor hij zijn eigen kleding ontwerpt. Zandkunstenares Stella Siu Lie Angzal de achtergrond verbeelden en de Syrische OusamaAlbadeesh verzorgt de Oosterse sound.

Gerda Havertong en Karel Eykman
Karel Eykman schreef met veel plezier de teksten voor de scenes. Hij laat spelers in het kerstverhaal ontroerend en humoristisch naar voren komen. “Ik hou er van om mensen te verrassen.” Gerda Havertong treedt voor het eerst op in de Oosterkerk. ‘Wat een gave plek om te spelen!’ De bekende actrice van Sesamstraat verheugt zich op de samenwerking met het acteertalent uit de buurt.
Het kerstevent wordt georganiseerd door ‘Huis van Verbinding’ (Stichting Citykerk Amsterdam) en Buurtcomité Oostelijke Eilanden. Marlou Visser, Michel Odjo en Mirjam Sloots zijn blij dat het kerstproject nu al zo verbindend werkt. ‘Kerst bindt mensen samen, iedereen is welkom en iedereen kan meedoen, daar worden we blij van’

Tijd:                17:00-21:00

Kersttoer:      17:00, 17:30, 18:00, 19:00, 19:30, 20:00, 20:30