zondag 15 april 2018 12:00-13:30 uur

Ga mee de diepte in en laat je meevoeren door Schuberts laatste pianosonate, gespeeld op twee bijzondere 19eeuwse gitaren.

Het enorme belang van Schuberts late pianowerken werd pas ruim een eeuw na zijn dood ingezien. Inmiddels rekent men deze compositie tot de meest geniale werken van de westerse klassieke muziek. Het feit dat Schubert gedurende zijn leven meerdere gitaren bezat en ze zelf bespeelde is tot enkele decennia geleden onderbelicht gebleven; men mag stellen dat met Cordas’ bewerking, Schubert en de gitaar voorgoed met elkaar zijn verbonden.

In de tweede helft staan Spaanse stukken van Isaac Albeniz en Manuel de Falla centraal: vurige en passievolle muziek. Zowel Albeniz als De Falla raakten geïnteresseerd in hun eigen wortels, de autochtone Spaanse muziek, waarin de gitaar een centrale rol speelde.In zijn Cantos de España en Suite Española laat Albeniz de klankenrijkdom uit verschillende gebieden in Spanje horen. Op zoek naar zijn eigen Spaanse wortels componeerde De Falla El amor brujo als puur Spaans flamenco stuk voor zang, dans en orkest. Ook hiervan mag een versie voor twee gitaren natuurlijk niet ontbreken.

Kortom: Spaans temperament en vuur voor twee gitaren!

Op zondag 15 april in de Oosterkerk. Toegang gratis, maar een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

Duo Elias/Cordas
Izhar Elias – gitaar
Fernando Riscado Cordas – gitaar

Izhar Elias, winnaar Nederlandse Muziekprijs,

speelde onlangs in het Koningsdagconcert 2016:

“Bij Izhar Elias is de gitaar orkest en zanger” (NRC)

“De kracht van zijn dwingende en heldere subtiliteiten overwon.” (Telegraaf)

www.izharelias.com

Fernando Riscado Cordas:

“Fernando Cordas speelt met zo’n gemak, meesterschap en uitdrukkingskracht dat de muziek als nieuw klinkt.”  (Luister Magazine)

www.fernandocordas.com

Concerten in de Oosterkerk

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op de (meestal) derde zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en derde vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht