zaterdag 24 juli 2021 15:00-16:00 uur

Het Helikon Quartet stelde twee prachtige, meeslepende programma’s samen rond het werk en persoonlijke verhaal van de jonge Nederlandse componist Maarten ter Horst onder de symbolische titels ‘Frei Aber Einsam’ en ‘Frei Aber Froh’. In de Oosterkerk zal het kwartet het laatste programma uitvoeren.

Het programma opent met het tijdloze tweede strijkkwartet van Johannes Brahms. ‘Frei aber einsam’ (F-A-E) werd, na de scheiding van zijn vrouw, het levensmotto van sterviolist Joseph Joachim, Brahms’ goede vriend. Het F-A-E-motto verwerkte Brahms o.a. in het openingsthema van zijn tweede strijkkwartet. Ook gaf Brahms er een leuke draai aan met een toepasselijk nieuw motto ‘Frei aber froh’ (F-A♭-F): hijzelf bleef namelijk ongehuwd en wijdde zijn hele leven aan componeren, het bestuderen van muziek en eenzame wandelingen in de natuur. Ook het F-A♭-F-motto verwerkte hij in zijn tweede strijkkwartet.

De muziek van Brahms diende als grote inspiratiebron voor Ter Horst. Ter Horst schreef zijn eerste en tweede strijkkwartet als verwerking van enkele gebeurtenissen in zijn leven. De muziek brengt een groot palet aan emoties. Zijn Tweede Strijkkwartet vertelt een verhaal over liefde, herinneringen en dromen. Ter Horst schreef zijn muziek in de hoop dat veel mensen zich ermee kunnen identificeren.

Maarten ter Horst (foto: Foppe Schut)

Maarten ter Horst
Voor Maarten ter Horst (Eindhoven, 1987) is componeren een manier om emoties te delen. Hij gaat uit van herkenbare melodieën en schrijft partijen die elkaar opstuwen in een zoektocht waarin dromen en verlangens zich willen verzoenen met de werkelijkheid. Ter Horst is op zijn 16e begonnen met componeren, is daarna een andere richting gegaan, maar voelde op zijn 30e weer de drang om muziek te schrijven. Hieruit ontstonden zijn twee sterk autobiografische strijkkwartetten, die hij afrondde tijdens de lockdown in 2020.

Eerder stond een concert door het Helikon Quartet gepland op 15 maart 2020. Wegens coronamaatregelen kon dit toen helaas niet doorgaan.

Reserveren

Het is alleen mogelijk de Oosterkerk te bezoeken met een reservering. Je kan via deze pagina één van de beschikbare stoelen reserveren.

Hier kan je meer informatie vinden over de coronamaatregelen die we hebben getroffen om je bezoek veilig en aangenaam te laten verlopen.

foto: Foppe Schut