zondag 17 maart 2019 12:00-13:30 uur

KirstiConsort is een jong en verfrissend ensemble dat op barokinstrumenten muziek speelt van vrouwelijke componisten uit de 15e tot 21e eeuw.

De voorstelling Les femmes d’esprit is een eerbetoon aan twee vrouwen, de Franse componistes Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre (1665-1729) en Marguerite Monnot (1903-1961), die hun kans gegrepen hebben om hun talenten te ontplooien in een weerbarstige wereld. Beide vrouwen waren virtuoze toetsenisten, de eerste op het klavecimbel, de tweede op de moderne piano. Maar hun grote successen lagen in hun composities. Deze verdienen ook vandaag nog onze aandacht.

Jacquet de la Guerre wist haar muziek te laten drukken met koninklijk privilege, verleend door de zonnekoning, Lodewijk XIV, in een tijd waarin het voor veel vrouwen niet mogelijk was hun naam onder een compositie te vermelden. Ze was een van de femmes d´esprit, geïnspireerde en geleerde vrouwen die een belangrijk aandeel hadden in het ontwikkelen van de ideeën van de Verlichting, maar meestal in de schaduw van hun mannelijke collega´s bleven staan.

Twee eeuwen later maakte Monnot de voor een vrouw zeer ongebruikelijke overstap van de klassieke muziek naar het populaire repertoire. Ze verwierf vervolgens wereldfaam door de chansons die ze schreef voor en met Edith Piaf. Samen werden ze het eerste vrouwelijk songwriting duo van Frankrijk.

Door barokmuziek en chansons te combineren biedt de ensemble de kans om te ontdekken of er nog meer overeenkomsten te vinden zijn in deze Franse muziek dan alleen de taal. Delen beide componistes misschien een zelfde scheppingsdrang, een joie de vivre en een typisch Franse esprit?

KirstiConsort
Kirsti Apajalahti, barokviool
Anna Vala Ólafsdóttir, alt
Elianne Ardts, barokcello
Tim Veldman, klavecimbel

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op één zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en één vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.