zondag 17 mei 2020 12:00-13:30 uur

Vanwege de nieuwe maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn alle in de Oosterkerk geplande concerten tot 1 juni 2020 afgelast. Wij hopen de concerten, of een deel daarvan, later in te halen en laten het weten als er daarover meer duidelijk is.

Koerikoeloem is een samenspel van landschaps- en geluidskunst met windharpen, blokfluiten, poëzie en zang. Het is een kaleidoscopische vertelling over identiteit, overgave en compassie en het besef dat we ons leven slechts voor een deel in de hand hebben.

Jeugdherinneringen klinken, eerlijk en kwetsbaar, soms ook humorvol. Muziek, eeuwen geleden vastgelegd in onbegrijpelijke tekens, komt tot leven in nieuwe melodieën die steeds meer met elkaar vervlochten raken. Tot de rust terugkeert en alles op lijkt te gaan in de klank van de windharpen. Koerikoeloem levert je over aan de elementen.

Er was de grote boze wolf die zich afvroeg of een grote boze wolf nog wel iets voorstelt als hij niet boos meer is.
Er was een moment waarop ik me realiseerde dat de wereld er anders uit had gezien als de mensen andere keuzes hadden gemaakt.
(Uit: Koerikoeloem van Tjitske Jansen)

De tekst van Tjitske Jansen is een opsomming van zeer dicht op de huid geschreven, persoonlijke anekdotes. Nu lijkt dat in een tijd waarin iedereen bijna dagelijks zijn of haar beslommeringen op Facebook en andere social media post niets bijzonders, maar hier is toch iets anders aan de hand: in de veelheid van verhalen ontstaat gaandeweg het beeld van een leven waarin elke poging grip te krijgen op het leven bijna een onbegonnen zaak lijkt. Toch is er nergens sprake van een aanklacht, beschuldiging of behoefte tot vergelding. Op vaak bijzonder humorvolle wijze loodst Tjitske Jansen ons in heldere taal door haar verzen zonder ook maar ergens wollig of melodramatisch te worden, met een compassievolle distantie.

“De zinnen van de zangers, de sho, de blokfluiten en de windharpen passen zo goed bij elkaar, dat ze naarmate de voorstelling vordert bijna inwisselbaar lijken te worden: alles is klank geworden adem. En elk leven is vluchtig.”  – Theaterkrant juni 2018 ****

“Dit kwam meer bij me binnen dan de mooiste mis die ik ooit heb meegemaakt!” – Monique Schomper uit het publiek

Credits

Concept & compositie: Miranda Driessen
Tekst: Tjitske Jansen
Muzikale leiding: Jos Leussink
Regieadvies: Ria Marks
Sho: Naomi Sato
Blokfluiten: Dodó Kis, Sarah Jeffery, Irene Sorozabal
Zang: Bas Ammerlaan, Noortje Braat, Janneke Daalderop, Angus van Grevenbroek, Natascha Morsink, Alfrun Schmid, Joost van Velzen, Daan Verlaan
Realisatie windharpen: Jan Heinke, Steffen Hartmann
Advies klankinstallatie: Hans van Koolwijk in coproductie met Stichting Klankkaatser en Stichting Gaudeamus
Zakelijke leiding: Britt Verstegen/Cultuurkwesties
Publiciteit & marketing: Evelyn Rietveld
Productieleiding: Kas van der Linden/BIGproductions
Ontwerp: Claudia van der Rijst/Studio Ryza
Met dank aan Peter Teunissen, Lau Driessen, Sivero Metaal en Toon de Zoeten/Toonfilms
Foto: Kees van de Veen
Website van Koerikoeloem: www.koerikoeloem-muziektheater.com

Speellijst

vr 18 okt 20:15 uur – Stichting Pieterskerk Concerten | pieterskerkconcerten.nl

zo 17 mei 12:00 uur – Oosterkerk Amsterdam | oosterkerk-amsterdam.nl
vr 12 t/m zo 21 juni – Oerol Terschelling | oerol.nl

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op één zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en één vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.