zondag 20 oktober 2019 12:00-13:30 uur

Tenor Peter Gijsbertsen, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, geeft samen met pianist Hans Eijsackers op zondag 20 oktober een recital in de Oosterkerk te Amsterdam. Naast muziek van onder andere Clara Schumann en Henri Duparc klinken werken die de Amsterdamse componisten Lucas Wiegerink en Bart Visman speciaal voor hem schreven.

Eén van de twee doelstellingen die Gijsbertsen zich had gesteld tijdens het ontwikkelingstraject voor de Nederlands Muziekprijs, was uitbreiding van nieuw repertoire. Het werk van Visman, „Zeven levensliederen en een aanslag‟, is een van de resultaten daarvan.

Het werk van Wiegerink, „Vier liederen op teksten van Anneke Brassinga‟, ontstond nadat hij Peter Gijsbertsen Schuberts „Die Winterreise‟ had horen zingen. In de podcast hieronder vertelt hij daarover:

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op één zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en één vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.

LET OP:

Op zondag 20 oktober is de marathon van Amsterdam. O.a. te fiets vanaf een gedeelte van Amsterdam Oost moet je langs een van de oversteekplaatsen, zie de kaart hieronder. Bus 22 rijdt vanaf het Centraal Station langs de Oosterkerk en vice versa; alleen rijdt hij niet verder dan het Cruquiuseiland en stopt hij dus niet bij het Muiderpoortstation. Meer informatie over de bereikbaarheid/omleidingen is hier te vinden: https://www.amsterdam.nl/toerisme-vrije-tijd/evenementen/amsterdam-marathon/