zaterdag 8 september 2018 10:30-17:00 uur

Tijdens de Nationale Orgeldag 2018 staan de deuren van de Oosterkerk open en wordt het Van Oeckelen-orgel (1871) bespeeld door jong en oud, van amateur tot routinier. Wil jij ook het orgel bespelen op de Orgeldag? Meld je dan nu aan via dit formulier!

-10:30 uur – eerste orgelbespeling
-12:00-13:00 uur – Herdenkingsconcert Willem Meijer door organist Henk Verhoef en mezzo-sopraan Helena van Heel. Het programma is hier te vinden. (Liefst niet tijdens het concert in- en uitlopen!)
-daarna wordt het orgel ’s middags nog bespeeld door mensen die zich daarvoor hebben opgegeven

Het orgel van de Oosterkerk is gebouwd door Petrus van Oeckelen in 1871, voor de Nieuwezijds Kapel. Toen die in 1899 werd gesloten, kwam het naar de Oosterkerk. De firma Flentrop restaureerde het in 2002. Sinds kort zijn ook de monden van de frontpijpen weer verguld zoals oorspronkelijk. De grote dispositie en de verfijnde intonatie maken het orgel van de Oosterkerk een dankbaar instrument voor muziek uit allerlei stijlperioden.