woensdag 27 juni 2018 20:00-21:00 uur

Organist Henk Verhoef speelt twee bewerkingen van orkestmuziek: Symfonie 71 van Haydn en de ‘Variaties op een thema van Joseph Haydn’ van Johannes Brahms. Naast deze werken klinkt de koraalbewerking ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’ (BWV 662) van Johann Sebastian Bach.

Haydn was een Europese beroemdheid en al tijdens zijn leven verschenen bewerkingen van zijn muziek, zoals deze versie van Symfonie 71. Het tweede deel heeft de door Haydn zo graag toegepaste vorm van een thema met variaties. De soli voor verschillende instrumenten van het orkest komen op op het orgel prachtig tot hun recht.

Brahms baseerde zijn ‘Variaties op een thema van Joseph Haydn’ op een muziekstuk met de titel ‘Chorale St. Antoni’, dat in die tijd aan Haydn werd toegeschreven. Er zijn van het werk twee versies, een voor groot orkest en een voor twee piano’s. De Zwitserse organist Lionel Rogg bewerkte het voor orgel.

In ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’ werkt Bach een eenvoudig kerklied uit tot een rijke melodie met een complexe begeleiding. Een heel andere wereld dan Haydn, ten minste op het eerste gehoor. Maar wie preciezer kijkt, ziet bij beiden een klassieke beheersing van de vorm, een intens gevoel voor melodie en harmonische kleur. Brahms bestudeerde de muziek van beiden en kwam, net als zijn grote voorgangers, tot een persoonlijke, direct herkenbare stijl.

Onderdeel van orgelconcertreeks, vier orgelconcerten door Henk Verhoef met muziek van o.a. Buxtehude, Bach, Haydn en Brahms. Op woensdagavond 14 maart, 25 april, 30 mei en 27 juni.

Het orgel van de Oosterkerk is gebouwd door Petrus van Oeckelen in 1871, voor de Nieuwezijds Kapel. Toen die in 1899 werd gesloten, kwam het naar de Oosterkerk. De firma Flentrop restaureerde het in 2002. Sinds kort zijn ook de monden van de frontpijpen weer verguld zoals oorspronkelijk. De grote dispositie en de verfijnde intonatie maken het orgel van de Oosterkerk een dankbaar instrument voor muziek uit allerlei stijlperioden.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht