zondag 24 oktober 2021 14:30-18:00 uur

Het concept van een passief luisterconcert stamt pas uit de 19de eeuw. Sweelincks muziek is bedoeld om te doen! Daarom nodigen we iedereen uit om deel te nemen aan ons festivalprogramma!

De Oosterkerk staat in het festivalweekend open voor amateurmusici, (semi)professionele musici en conservatoriumstudenten om zich te presenteren. Door de programmering in de Oosterkerk nog voor het overgrote deel open te laten, bieden we ruimte aan musici die aandacht willen geven aan dit Sweelinckjaar.

Tevens bieden we deelnemers aan de workshops binnen het Sweelinck Festival de mogelijkheid om hun nieuw opgedane kennis aan het publiek te presenteren.

Meer informatie op de website van het Sweelinck Festival: www.sweelinckfestival.nl/events/fringe-oosterkerk

Op 24 oktober kunnen bezoekers tussen 14:30 en 18:00 uur zonder reservering de Oosterkerk bezoeken en luisteren naar één of meerdere concerten. Aan de deur moet u een coronatoegangsbewijs (QR-code + identiteitsbewijs) kunnen tonen. Ook moet u uw contactgegevens achterlaten.

Programma:
15:00 – 16:00 – Punto Bawono
16:45 – 17:45 – Magdalena Kasprzyk-Dobija & Maciej Skrzeczkowski

Punto Bawono | French lute masters in de low countries
Nicolaes Vallet & Johannes Fresneau

Dit programma is een eerbetoon aan de luitisten Nicolaes Vallet en Johannes Fresneau. De luit speelde een belangrijke rol in het rijke muziekleven in de Nederlandse republiek in de 17e eeuw.

Hugenoot Nicolas Vallet ontvluchtte in 1613 om religieuze en politieke redenen zijn geboorteland Frankrijk. Hij vestigde zich in Amsterdam waar hij werkte als luitist, leraar en eigenaar van een dansschool. Vallet’s psalmzettingen zijn ware juweeltjes, hij ontleende de melodieën voor zijn psalmzettingen aan het Geneefse psalter en de luitpartij is geschreven in een rijke, vloeiende vrije polyfone stijl. Johannes Fresneau was lange tijd een obscuur figuur in de luitgeschiedenis, totdat zijn werken onlangs werden ontdekt door de Nederlandse geleerde Jan Burgers. Fresneau werd in 1615 in Frankrijk geboren en emigreerde in 1637 naar Leiden, waar hij de rest van zijn leven bleef wonen. Fresneau speelde en componeerde voor de barokluit. Zijn luitcomposities zijn slechts in een handvol manuscripten te vinden, maar ze zijn van een zeer hoge kwaliteit.

Naast werken van Vallet en Fresneau, klinken er in dit programma ook werken van tijdgenoten, die een idee geven van de (kleur)rijke en muzikale wereld van de 17e eeuw.

Magdalena Kasprzyk-Dobija & Maciej Skrzeczkowski | Sweelinck & Bach – Beyond the keyboard

Magdalena Kasprzyk-Dobija & Maciej Skreczkowski tonen in hun Fringe programma de pracht en complexiteit van polyfone muziek van Sweelinck, Bach en Marenzio, oorspronkelijk geschreven voor klavierinstrumenten, maar in dit geval uitgevoerd door klavecimbel én viola da gamba. Ontdek nieuwe timbres in bekende werken tijdens dit mooie duo-optreden.

400 jaar Sweelinck: beleef de muziek van Nederlands grootste componist tijdens het Sweelinck Festival 2021

Het is de grootste componist die Nederland ooit heeft voortgebracht: de Amsterdammer Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). Ter ere van zijn 400ste sterfdag organiseert het Sweelinck Festival van 16 tot en met 24 oktober 2021 een week vol concerten, workshops en andere activiteiten op diverse locaties in Amsterdam. Nationale en internationale musici en ensembles, waaronder Bob van Asperen, Doulcé Memoire, Pieter Dirksen en Kathryn Cok brengen Sweelincks muziek ten gehore en laten zich door zijn stukken inspireren.

www.sweelinckfestival.nl

Let op: vanaf 25 september is de Oosterkerk toegankelijk met een geldige QR-code in de Corona Check app of uitgeprint. Lees hier meer informatie over de coronamaatregelen.