vrijdag 26 juli 2019 14:30-15:15 uur

Juho Myllylä (blokfluit & elektronica) koppelt twee paar hedendaagse werken aan laat-middeleeuwse muziek uit een 15e-eeuws manuscript uit de Koninklijke Deense Bibliotheek, bekend als Copenhagen Chansonnier.

Flatus Vocis van Francesco La Licata en Castello in Aria van Gabrio Taglietti vertegenwoordigen een fenomeen in Italiaanse hedendaagse muziek uit de jaren negentig. Sinds de jaren 1970 wonnen vierkante basblokfluiten van Paetzold gestaag aan populariteit bij professionele blokfluitspelers en componisten. Het is grotendeels te danken aan het werk van Antonio Politano, voor wie beide stukken zijn geschreven, dat er een een geheel nieuw muziekgenre is ontstaan voor deze instrumenten in combinatie met (live) elektronica.

De laatste twee werken komen voort uit twee speciale samenwerkingen met componisten.

Faust’s Lullaby van de jonge Australische componist Andrea Guterres, ging enkele maanden geleden in première en vertelt een hedendaagse versie van Faust door een diepe en meeslepende soundscape met een mix van 4 verschillende blokfluiten, stem, live-elektronica en fixed media.

Shuffle van de Amerikaanse componist Kevin Hanlon maakt deel uit van zijn doorlopende reeks werk voor vooraf opgenomen muziek en live uitvoering. Een overeenkomst met de eerdere Italiaanse werken is dat Hanlon hiervoor koos om de Subgreatbass in C van Paetzold te gebruiken. De muziek bestaat uit meerdere tracks die zijn opgenomen door de artiest en verder verwerkt door de componist. Tijdens de uitvoering worden de nummers in willekeurige volgorde afgespeeld (shuffle), waarbij de live-uitvoering zelf een geïmproviseerde reactie op de muziek is, met live geluidsbewerking.

Juho Myllylä vervangt de eerder geprogrammeerde pianist Nadav Katan en harpiste Shira Paz.

Het programma:

Anonymous: Puisque honneste vie la pare
(Copenhagen, The Royal Library, MS Thott 291 8°)

Francesco La Licata (*1957): Flatus Vocis (1999)

Gabrio Taglietti (*1955): Castello in Aria (1998/2000)

Johannes Delahaye (fl. 15th c.): Comment suis je de vostre cueur
(Copenhagen, The Royal Library, MS Thott 291 8°)

Andrea Guterres (*1991): Faust’s Lullaby (2019)

Kevin Hanlon (*1953): Shufffle (2016)

Concerten in de Oosterkerk

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op één zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en één vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.