vrijdag 4 juni 2021 14:30-15:30 uur

Pianist Carlos Marín Rayo speelt twee grote werken van twee van de meest bedreven Duitse componisten van pianomuziek: Sonate nr. 4 Op. 7 van Beethoven en Carnaval Op. 9 van Schumann.

Ludwig van Beethoven ontwikkelde de sonate van klassiek tot meer romantisch. Zijn latere sonates waren experimenten in vorm en volgorde op manieren die nooit eerder waren gezien en sommige, zoals de ‘Hammerklavier’-sonate, waren dubbel zo lang als destijds gebruikelijk. Al als jonge componist vernieuwde Beethoven de vorm in bijvoorbeeld zijn ‘Mondschein’-sonate en in Sonate nr. 4 die we vandaag horen, soms ‘Grand Sonata’ genoemd, waarin hij reeds op zoek was naar grotere dimensies dan in eerdere klassieke sonates.

Uiteindelijk bood de sonate niet genoeg mogelijkheden om de pretenties van de romantische componist waar te maken, dus richtte men zich tot cycli van korte stukken. Veel componisten uit die tijd stonden bekend om het gebruik van deze vorm, zoals Frédéric Chopin en Felix Mendelssohn, maar degene die dit idee echt omarmde en consequent zijn cycli een naam gaf was Robert Schumann, het prototype van de romantische componist. Door psychische aandoeningen, visioenen en fantasieën, kwam Schumann tot flamboyante ideeën. In Carnaval presenteerde hij 21 thematisch verbonden stukken die verschillende karakters vertegenwoordigen die in hem leefden of belangrijk voor hem waren: met onder andere de verlegen en kwetsbare Pierrot, de luidruchtige Florestan, de wijze Eusebius en de virtuoze Paganini. Een maskerade die Carnaval genoemd kan worden.

Tekst: Carlos Marín Rayo

 

Reserveren

Het is alleen mogelijk de Oosterkerk te bezoeken met een reservering. Je kan via deze pagina één van de beschikbare stoelen reserveren.

Hier kan je meer informatie vinden over de coronamaatregelen die we hebben getroffen om uw bezoek veilig en aangenaam te laten verlopen.

Uitvoerenden