zondag 23 juni 2019 12:00-12:30 uur

De hymne ‘Urbs Beata Jerusalem’, die traditioneel wordt gezongen bij de wijding van een kerk, gaat terug tot de 7e of 8e eeuw van onze jaartelling. De tekst gaat over het hemelse Jerusalem, dat als een visioen neerdaalt op aarde, door engelen omringd. De stad is niet gebouwd uit stenen, maar uit levende stenen: de mensen, wijzelf.

De melodie inspireerde de Franse organisten en componisten Jehan Titelouze (1563-1633), Louis Couperin (1626–1661) en Michel Corrette (1707-1795), ieder in zijn eigen tijd, tot een prachtig repertoire aan bijzondere muziek. De stoere versie van Titelouze, de verfijnde harmonische kleuren van Couperin en de apollinische helderheid van Corrette zouden we kunnen beschouwen als drie heel verschillende meditaties over dit tijdloze thema.

Dit concert wordt georganiseerd in het kader van WeMakeThe.City (17-23 juni). Op zondag 23 juni is van 12:00-20:00 uur op het Kattenbugerplein en in het Scheepvaartmuseum (300m lopen vanaf de Oosterkerk) het slotevent van WeMakeThe.City: het Smaakmakers Festival

Het programma:

Jehan Titelouze
– Urbs beata Jerusalem (drie versetten)
Louis Couperin
– Fugue grave sur Urbs beata Jerusalem
– Autre fugue grave sur le même sujet
– Fantaisie sur la tierce du Grand Clavier
Michel Corrette