Koninklijke Zangvereniging Venlona

In de Oosterkerk:

Biografie

Koninklijke Zangvereniging Venlona is al vanaf haar oprichting in 1900 een begrip in Venlo.

Het koor bestaat uit zo’n 90 actieve leden en verzorgt tal van optredens, zowel in binnen- en buitenland.

Tal van concerten in geheel Nederland, werden onvergetelijke gebeurtenissen voor een laaiend enthousiast publiek. Zo verwierf men o.a. met concerten op diverse Wereld Muziekconcoursen te Kerkrade en met Drie-Steden-Uitwisselingen een grote naam.

Ook buiten de landsgrenzen wist de muziekliefhebber het Venlose koor te waarderen.

Venlona concerteerde op verschillende plaatsen in België, Duitsland, Letland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. In mei 2001 heeft Venlona Rome bezocht, in 2006 Polen en in 2011 werd een zeer succesvolle concertreis gemaakt naar Praag.
Het repertoire van Venlona is zeer veelzijdig. Men zingt even gemakkelijk composities van hedendaagse componisten, zoals de Spaanse liederen van de Limburgse componist Jean Lambrechts, die in 1989 met veel succes werden uitgevoerd, als werken van Verdi, Wagner en Slavische componisten.

Per 1 augustus 2002 is dirigent en pianist Wim Schepers uit Heerlen benoemd als 1e dirigent van het koor. De jubileum dubbel CD vormde – samen met de uitgave van het boek Een Eeuw Muziek – de bekroning van het eeuwfeest in het jaar 2000.

Verder zijn vooral in de regio, de traditionele nieuwjaarsconcerten samen met Harmonie St. Caecilia Blerick bekend.