Pomes Ensemble

In de Oosterkerk:

Biografie

Het Pomes Ensemble is speciaal opgericht in 2016 om met sopraan Caroline Stam, bariton Matthijs Mesdag, en slagwerker Che-Sheng Wu de eerste uitvoeringen te geven van twee liedcycli op de Pomes Penyeach, gecomponeerde door Julia Barnes voor deze musici. De Pomes werden in opdracht vertaald door Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes en zijn voorgedragen door Julia Henneman tijdens de performance.

Vocalist Han Buhrs, slagwerker Yung-Tuan Ku en altvioliste/componiste Barnes gaven de eerste uitvoering van Joyce in Lust (Love) in 2017. In 2018 brengt Virag Dezso de element beweging bij en schept zo Joyce Moves in Lust.

Het Pomes Penyeach Project, in 2017 gelanceerd, leidt tot het project Joyce on the Road. De eerste stappen hebben geleid in juni 2017 tot een uitstapje naar Antwerpen als onderdeel van So Prettily Prattily Prologue in de Witte Zaal, gecureerd door Nico Dockx. Na het Joyce Festival in de Oosterkerk kijken wij uit naar onze St. Patrick’s Day op 17 maart 2019 in MAPA Studio Overveen. Ondertussen ontwerpt vormgever Milou Parthesius een mobiele onderkomen voor performances in 2019 en verder On the Road.

 

Het Pomes Ensemble bestaat uit:

Julia Barnes

Altvioliste Julia Barnes (Detroit, VS 1956) voltooide haar muziekstudie aan de Eastman School of Music in 1978. Ze kwam in 1981 naar Amsterdam, alwaar ze sindsdien in orkest- en kamermuziekverbanden heeft gespeeld. Barnes was aanvoerder van de altviolen in het Nederlands Balletorkest en was jarenlang als freelancer eerste remplaçant bij zowel het Koninklijk Concertgebouworkest als het Nederlands Kamerorkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Naast haar activiteiten als uitvoerend musicus en docent, is Barnes ook actief als componist en dirigent.

In 2002 startte zij samen met bevriende kunstenaars en musici de stichting Facetten van de Kunst met het doel kunstprojecten te creëren waarbij literatuur, muziek en beeldend kunst wordt samengebracht. Meer dan 50 projecten verder is het Facetten ‘artist community’ en bruisende bron van inspiraties en onverwachte artistieke combinaties. Barnes was co-creator bij meer dan 10 muziek- en literatuurperformances met duopartner  Julia Henneman in Duo Dusky. Het Pomes Penyeach Project waarbij Barnes de 13 Pomes toonzette in twee liedcycli voor sopraan of bariton, strijkkwartet en slagwerk en Joyce in Lust (Love) voor stem, slagwerk en altviool, vormt een voorlopig hoogtepunt van het werk van Julia Barnes en Stichting Facetten.

www.juliaviola.com  –  www.facettenvandekunst.nl

 

Caroline Stam

Sopraan Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde zowel het diploma Uitvoerend Musicus als Docerend Musicus (cum laude). Daarna werd zij gecoacht door David Pittman-Jennings en Brian Masuda.
Caroline concerteerde in vele Europese landen, tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival des Cathédrales de Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, Sir David Willcocks, Charles de Wolff, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven en Ton Koopman. Ze won de eerste prijs voor sopraan op de Grimsby International Competition for Singers te Grimsby, Groot-Brittannië, en de eerste prijs voor de vertolking van het Franse Lied.
Regelmatig verzorgt Caroline liederen-recitals in het kader van de Vereniging Vrienden van het Lied.

Zij verleende solistische medewerking aan diverse cd-opnamen; Purcell’s Fairy Queen, diverse Bach-cantates waaronder de tiende aflevering van de serie Bach-cantates van Ton Koopman, Italiaanse barokcantates onder leiding van Patrick Peire en Bach’s Johannes Passion met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Zij soleerde tevens in Ton Koopman’s reconstructie van Bach’s Markus Passion en in Buxtehude’s Das Jüngste Gericht met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman. Verder zingt Caroline op opnamen met Ensemble Amphion met Muziek uit de tijd van Rembrandt en met Camerata Trajectina Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck en Liederen van Jacob Cats. Tijdens de Nederlandse première van het Requiem van Iver Kleive zong Caroline de solo. Zij is een veelgevraagd soliste in het concert- en oratoriumcircuit.

wwww.carolinestam.nl

 

Matthijs Mesdag

(Bas) Bariton Matthijs Mesdag studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna volgde hij lessen aan de “Britten Pears School for advanced musical Studies” te Aldeburgh GB bij Anthony Rolfe-Johnson, Sarah Walker en Diane Forlano, en in Parijs bij David Pittman-Jennings. Momenteel wordt hij gecoacht door Brian Masuda. Vanaf de oprichting in 1992 maakt hij deel uit van het “Amsterdam Baroque Choir” van Ton Koopman, waar hij als solist en ensemblezanger meewerkte aan de registratie van alle Bach-cantates en als solist aan de CD-opname van Mozarts Krönungsmesse en Vesperae Sollennes de Confessore. Naast zijn optredens als oratoriumsolist in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Finland, werkt hij bij de Nationale Opera, waar hij onder meer ensemblerollen vervulde in “Tea” van Tan Dun, “Die Soldaten” van Bernd Alois Zimmermann en “Raaff” van Robin de Raaff. Enkele van de operarollen die hij speelde zijn “Hans” in de premiereproductie van “Een Job van onze tijd” van Wim de Ruijter, “Aeneas” in “Dido and Aeneas” in Wiltshire GB en recent “Betto” in “Gianni Schicchi” in de verfilming door Opera Spanga.

Verder verzorgt hij sinds 1994 liedrecitals voor de “Vereniging Vrienden van het Lied” in samenwerking met pianist Vaughan Schlepp.

www.matthijsmesdag.nl

 

Han Buhrs

Han Buhrs (1955): stem, mengt bestaande en niet bestaande talen, zelfgeschreven liederen, poëzie, krantenknipsels en stem- en keelklanken met geïmproviseerde en gecomponeerde muziek. Hij treedt onder andere op met Rubatong (met Rene van Barneveld, Tatiana Kolleva en Luc Ex), Duo Kitchenette met pianiste Nora Mulder en als solist.

Hij initieerde in het verleden groepen zoals  The Schismatics (‘83-‘97), Nine Tobs/Motobs/Remotobs (‘82-‘87), Sumbur (‘89-‘94), Diftong(‘91-‘95), Gut 3 (2010/11 met Johannes Bauer en Alan Purves). Han was betrokken bij verschillende producties met danser/choreograaf Katrina Brown (1993-2015) en werkte intensief met groepen zoals  Palinckx (mix van rock, hedendaagse muziek en improvisatie; ‘97-‘07) and Luc Houtkamps Pow Ensemble (elektronische muziek; ‘01-‘10).

Poëzie (zowel gezongen en gelezen) met Trio Jan Klare/Wilbert de Joode/Han Buhrs, Ernst Meister’s werk (in het Duits), met het Doelen Ensemble/Vocaal Lab of Berio’s Labyrinthus (Italiaans) en Alan Ginsberg’s complete Howl (Nederlandse vertalinge) met Palinckx Brothers & Mondriaan Quartet, gastoptredens met zelfgeschreven poëzie met Corrie van Binsbergen en verder De Optocht 2,5 uur lang het gedicht van Toon Tellegen met het Ives Ensemble.

 

Julia Henneman

 

TRANSFORMATIE, TIJDREIZEN en HERSCHIKKEN zijn de specialiteiten van Julia Henneman. Dialoog is daarbij uiterst belangrijk. Na haar propedeuse aan de Rietveld-academie vervolgde ze haar opleiding aan Toneel-academie Maastricht, waar ze in 1986 afstudeerde.
Als performer / actrice speelde ze behalve in Nederland regelmatig op internationale festivals.

De stilte en de lege ruimte zijn haar basismateriaal. Ongebruikelijke verbindingen legt ze graag, of zet nieuw licht op schijnbaar gekende zaken.

De laatste jaren werkt ze – behalve met muzikanten – graag samen met fotografen. En ze borduurt. Liefst wit op wit.

www.hennemanmooiezaken.nl

 

De violist Elisabeth Perry was een van de eerste leerlingen op de Yehudi Menuhin School en speelde samen met hem toen zij 14 was in de Royal Albert Hall. Na verderer studies in New York bouwde zij een reputatie op voor haar veelzijdigheid ook in de rol van solist en concertmeester. Zij speelt ook veel kamermuziek o.a.met pianist Melvyn Tan, en recitals met Toru Oyama. Met het  Rietveld Ensemble heeft zij een series in Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Zij is concertmeester van het  Radio Filharmonisch Orkest en viool docent op het Utrecht Conservatorium.

 

Lena ter Schegget werd geboren in 1997. Als zevenjarige kreeg zij haar eerste vioollessen van Nanette van Amerongen. Vier jaar later werd ze toegelaten tot de Academie Muzikaal Talent in Utrecht. Ze vervolgde haar studie in Wenen, Freiburg i.B. en Utrecht bij respectievelijk Gerhard Schulz, Sebastian Hamann en Chris Duindam. Daarnaast volgde zij masterclasses bij o.a. Eszter Haffner, David Grimal, Joris van Rijn, Frederieke Saeijs, David Takeno, Gabrielle Lester en Liviu Prunaru.

Lena speelde in verschillende orkesten. Zo was zij concertmeester van het Nederlands Jeugd Strijkorkest en het Nederlands Studenten Orkest. Met dit laatste orkest maakte Lena een tournee door Nederland en Spanje. Ook trad zij op als soliste met verschillende jeugd –en amateurorkesten, in werken van Mendelssohn, Chausson, Bach, Vivaldi en Pärt. Daarnaast soleerde ze met de Norddeutsche Philarmonie Rostock onder leiding van Wojciech Rajski in het kader van de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern.

Al vanaf jonge leeftijd speelde kamermuziek een grote rol in Lena’s leven. Jarenlang was zij lid van het Youngsters Corner Quartet, dat is opgericht door de Zeister Muziekdagen. Dit kwartet werd gecoacht door Alexander Pavlovsky, de primarius van het Jerusalem Kwartet. Ook kreeg het regelmatig les van leden van het Szymanowski Kwartet.

In 2011 stond Lena in de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours en won daar een derde prijs, na een eerste prijs te hebben gewonnen in de finale in Den Haag. Een jaar later werd zij eersteprijswinnaar van de Iordens Viooldagen. Tijdens dit concours won zij ook de Herman Krebbers-prijs, voor de uitvoering van het verplichte werk.

Lena speelt op een 18e eeuwse viool, gebouwd door Ferdinando Gagliano, en met een stok vervaardigd door Eugène Sartory.

 

Mariëtte Gort is in Amsterdam geboren en begon aldaar haar cellostudie bij Daniel Esser. In 1988 behaalde zij haar Uitvoerend Musicus diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jean Decroos. Tevens volgde Mariëtte kamermuzieklessen bij Eli Goren en Bruno Canino. Regelmatig neemt zij deel aan meestercursussen van de cellist Daniel Shafran. Mariëtte Gort maakt deel uit van verschillende kamermuziekensembles waarmee ze in binnen- en buitenland optreedt; met het Collegium Musicum Judaicum maakte ze diverse radio- en plaatopnames.

 

Che-Sheng Wu (1986)

Slagwerker en bewegingsperformer met woonplaats in Amsterdam. Che-Sheng voltooide zijn master-opleiding aan het  ArtEZ Conservatorium in 2016. Hij werkt nu als musicus/kunstenaar met focus op hedendaagse muziek, muziektheater, bewegingsperfomances en interdisciplinaire kunst. Sinds 2014 was hij deelnemer aan The Moving Academy for Performing Art (MAPA) en werd daar getraind als performer die vrije improvisatie met fysiek acteren combineert. Datzelfde jaar vormde hij samen met Chris Walraven de vrije improvisatieduo tafel. In plaats van traditionele muziekinstrumenten, gebruiken zij alledaagse voorwerpen en hebben ze een strong theatrical performing style.

www.cheshengwu.com

 

Yung-Tuan Ku

Taiwanese slagwerker, muziektheatermaker en event-organisator met woonplaats in Amsterdam.

Yung-Tuan voltooide haar master-opleiding cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam in juni 2015. Ze was prijswinnaar bij de  International Percussion Competition Luxembourg 2012, Tromp Percussion competition 2014, and AHK Eindwerkprijs 2015. In 2016, ontving ze een stipendium van Jan Pustjens Foundation voor haar solo muziektheater Mimocussion en kreeg ze steun van de Stichting Eigen Muziekinstruments om een marimba en vibrafoon aan te schaffen. Ze is lid van Studio MAPA Nederland en medeoprichter van het Platform for Artists Nederland Taiwan.

www.yungtuanku.com