Rietveld Ensemble

In de Oosterkerk:

Biografie

Helena van Heel

De Zweeds-Nederlands mezzosopraan Helena van Heel heeft grote affiniteit met zowel de barok als de klassieke en de romantische periode. Hiernaast kan zij bogen op een ruime ervaring in de hedendaagse muziek.

Helena’s muzikale wortels liggen in de Zweedse koortraditie. Op jonge leeftijd zong ze in het kinderkoor van Boliden, een mijnwerkersstadje in het noorden van Zweden. Haar muziekstudie in Piteå, met een Master-diploma in zang (cum laude) en muziekeducatie, werd gevolgd door aanstellingen bij het Eric Ericsons Kamerkoor, het Zweeds Radiokoor en later het Nederlands Kamerkoor. Solistisch zong Helena onder meer met het Orkest van de Achttiende Eeuw,

Nederlands Kamerorkest, Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Noord Nederlands Orkest en het Orkest van het Oosten.

Helena werkte met de dirigenten Frans Brüggen, Eric Ericson, Reinbert de Leeuw, Peter Eötvös, Tõnu Kaljuste, Christoph Poppen en Risto Joost. Verder trad ze op met het Asko/Schönberg Ensemble, Barok Opera Amsterdam, Corelli Consort Tallinn en het Rietveld Ensemble en verleende ze haar medewerking aan de Donaueschinger Musiktage, het Gergiev Festival en het Holland Festival.

De componisten Jeff Hamburg, Thomas Jennefelt en Max Knigge hebben recentelijk nieuw werk voor haar geschreven.

Helena beschikt over een zeer uitgebreid Lied-repertoire en geeft regelmatig recitals, zoals bij de vereniging ‘Vrienden van het Lied’. Zij was onder meer te horen in de kleine zaal van de Doelen, Rotterdam en de Kleine Zaal van het Concertgebouw, Amsterdam.

www.helenavanheel.com

 

Elisabeth Perry

De violist Elisabeth Perry was een van de eerste leerlingen op de Yehudi Menuhin School en speelde samen met hem toen zij 14 was in de Royal Albert Hall. Na verderer studies in New York bouwde zij een reputatie op voor haar veelzijdigheid ook in de rol van solist en concertmeester. Zij speelt ook veel kamermuziek o.a.met pianist Melvyn Tan, en recitals met Toru Oyama. Met het  Rietveld Ensemble heeft zij een series in Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Zij is concertmeester van het  Radio Filharmonisch Orkest en viool docent op het Utrecht Conservatorium.

 

Lena ter Schegget

Lena ter Schegget werd geboren in 1997. Als zevenjarige kreeg zij haar eerste vioollessen van Nanette van Amerongen. Vier jaar later werd ze toegelaten tot de Academie Muzikaal Talent in Utrecht. Ze vervolgde haar studie in Wenen, Freiburg i.B. en Utrecht bij respectievelijk Gerhard Schulz, Sebastian Hamann en Chris Duindam. Daarnaast volgde zij masterclasses bij o.a. Eszter Haffner, David Grimal, Joris van Rijn, Frederieke Saeijs, David Takeno, Gabrielle Lester en Liviu Prunaru.

Lena speelde in verschillende orkesten. Zo was zij concertmeester van het Nederlands Jeugd Strijkorkest en het Nederlands Studenten Orkest. Met dit laatste orkest maakte Lena een tournee door Nederland en Spanje. Ook trad zij op als soliste met verschillende jeugd –en amateurorkesten, in werken van Mendelssohn, Chausson, Bach, Vivaldi en Pärt. Daarnaast soleerde ze met de Norddeutsche Philarmonie Rostock onder leiding van Wojciech Rajski in het kader van de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern.

Al vanaf jonge leeftijd speelde kamermuziek een grote rol in Lena’s leven. Jarenlang was zij lid van het Youngsters Corner Quartet, dat is opgericht door de Zeister Muziekdagen. Dit kwartet werd gecoacht door Alexander Pavlovsky, de primarius van het Jerusalem Kwartet. Ook kreeg het regelmatig les van leden van het Szymanowski Kwartet.

In 2011 stond Lena in de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours en won daar een derde prijs, na een eerste prijs te hebben gewonnen in de finale in Den Haag. Een jaar later werd zij eersteprijswinnaar van de Iordens Viooldagen. Tijdens dit concours won zij ook de Herman Krebbers-prijs, voor de uitvoering van het verplichte werk.

Lena speelt op een 18e eeuwse viool, gebouwd door Ferdinando Gagliano, en met een stok vervaardigd door Eugène Sartory.

 

Richard Wolfe

Richard Wolfe is geboren in New York en studeerde viool bij Dorothy DeLay en Walter Levin (primarius van het La Salle Quartet). Van 1977 tot 1982 woonde hij in Israël, waar hij deel uitmaakte van het Israëlisch Kamerorkest. In 1982 vestigde Wolfe zich in Nederland. Sinds 1984 is hij aanvoerder altviool van het Nederlands Kamerorkest. Naast zijn orkestwerk maakt Richard Wolfe kamermuziek in tal van ensembles in Nederland en in het buitenland. Hij is lid van ‘Music in Context’ in de Verenigde Staten en speelt met ‘Ensemble Explorations’ in België. Richard Wolfe is als docent verbonden aan festivals op Palma de Mallorca en in Fontainebleau, Frankrijk.

 

 

Matthias Naegele

De Amerikaanse cellist Matthias Naegele is veelvuldig te beluisteren, zowel als solist als in kamermuziekverband, op de internationale muziekpodia. Hij trad op in Europa, de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië en Azië.

Zijn spel wordt door de internationale pers geroemd: “sincere and beautifully inflected” (New York Times), “(Matthias…) draws a pallet of color from his instrument”(Los Angeles Times), “beautifully expressive without being sentimental” (het muziektijdschrift String).

Naar aanleinding van zijn debuut in Carnegie Hall omschreef recensent Will Crutchfield van de New York Times zijn spel als “vigorous, capable and vivid”.

Matthias speelt regelmatig met verschillende kamermuziekensembles zoals het Prisma String Quartet, het Kaleidos Ensemble en het Prometheus Pianokwartet. Daarnaast speelt hij in ensembles voor hedendaagse muziek zoals het Möbius Ensemble (Columbia University), An die Musik en de New Band.

Matthias maakte opnamen voor de CD-labels Koch en Nonesuch. Daarnaast maakte hij met zijn vader, de violist Philipp Naegele, opnamen voor Musical Heritage en Beyer Records.

Concerten van Matthias zijn uitgezonden door de Nederlandse, Franse en Oostenrijkse radio, en de BBC radio en televisie.

Matthias Naegele speelt op een cello die gebouwd is door Mateo Gofriller in Venetië in 1735. Het instrument was eerder eigendom van Herman Busch van het Busch Quartet.

 

 

Marleen de Bakker

De Nederlandse harpiste, Marleen de Bakker, begon op 8 jarige leeftijd met harplessen aan de muziekschool te Hilversum. Haar talent werd al snel ontdekt en vanaf haar 14e volgde ze lessen bij de bekende Nederlandse harpiste Lavinia Meijer. Hierna studeerde ze aan het Utrechts Conservatorium bij de wereldberoemde harpiste en docente Erika Waardenburg, waar ze haar masterstudie afsloot met een 9,5. Marleen volgde orkestlessen bij Petra van der Heide, Saskia Rekke en Sandrine Chatron en volgde masterclasses bij o.a. Gwyneth Wentink, Miriam Overlach, Sivan Magen, Elinor Bennet, Andrew Lawrence-King, Marieke Schneemann, Daniel Bard, Edward Witsenburg, Imogen Barford, Charlotte Seal, Vincent Cortvrint en Mikhail Zemtsov. Ze won diverse prijzen bij (internationale) concoursen en treedt regelmatig op als solist, zowel met orkest als in solorecitals. Onlangs won ze de 17e auditietraining van het Conservatorium van Amsterdam, gegeven door Sandrine Chatron.

Naast haar werk als soliste remplaceert ze vaak in (professionele) orkesten en speelt ze in het Pamoja trio, een jong en energiek ensemble bestaande uit altvioliste Elisa Karen Tavenier, dwarsfluitiste Annemieke Hereijgers en Marleen als harpiste.

Marleen speelt op een Lyon&Healy harp die ze kocht, mede door een lening van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

Nancy Brathwaite

Nancy Brathwaite studeerde af aan de befaamde Eastman School of Music (VS) met de hoogst mogelijke onderscheiding: het ‘Performance Certificate’. Op haar 23ste werd ze benoemd tot solo klarinettiste van het Savannah Symphony Orchestra, waar zij ook zeer actief was als kamermusicus. Als soliste trad ze op met diverse Amerikaanse orkesten in concerten van o.a. Mozart, Weber, Rossini en Nielsen. Ook speelde ze in het Spoleto Festival (It) en in het Tanglewood Festival (VS). Nancy Braithwaite is als uitvoerend musicus voornamelijk bezig met kamermuziek. Zij speelt als klarinettist in een aantal ensembles, o.a. het Arto Ensemble en het Rietveld Ensemble. Ook geeft zij recitals met verschillende pianisten in binnen-en buitenland. Zij geeft regelmatig masterclasses en concerten in China (Beijing, Hangzhou, Chongqing, Luoyang, Zhengzhou, Urumqi, Changchun) en Seoul, Zuid-Korea. In Spanje werd ze uitgenodigd voor masterclasses en concerten op de conservatoria van Malaga, Alicante en Castellón de la Plana. In 2017 was zij lid van de jury van een internationaal klarinet concours in Beijing, China. In de herfst van 2018 komt haar CD uit met o.a. werken, die de Amerikaanse componiste Edith Hemenway voor Braithwaite heeft geschreven. Een aantal componisten hebben voor haar en haar ensembles geschreven, waaronder Thomas Oboe Lee en Jeff Hamburg. Nancy Braithwaite is verbonden aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) als

hoofdvakdocent klarinet en docent kamermuziek en speelt Uebel klarinetten.