Steven Faber

Pianist

In de Oosterkerk:

Biografie

Steven Faber is als correpetitor, onderzoeksbegeleider en onderwijscoördinator verbonden aan de masteropleiding van het ArtEZ-conservatorium te Zwolle. Zijn pianostudie volgde hij aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht. Na zijn eindexamen te Utrecht (1988) studeerde hij privé verder bij de gerenommeerde liedbegeleidster Tan Crone in Amsterdam. In 2014 studeerde hij aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten af als Master of Education in Arts op een onderzoek dat hij samen met Hannie van Veldhoven deed naar de beoordelingspraktijk van eindexamens aan conservatoria.

Naast concerten met instrumentale ensembles verzorgt hij vooral recitals met zangers. In dit genre nam hij ook enkele cd’s op. Partners op het podium zijn o.a. Heleen Koele, Ineke Vlogtman, Rosanne van Sandwijk en Pieter Hendriks. Met het Midas Ensemble (Clara de Vries – sopraan, Gerard Zuyderhoff – klarinet, Steven Faber – piano) maakte hij diverse tournees naar Frankrijk, Duitsland, Singapore en Indonesië. Als begeleider van masterclasses werkte hij met o.a. Roberta Alexander, Michael Chance, Alison Pearce en Barbara Hannigan, en met de operaregisseur Pierre Audi.

Regelmatig wordt Steven gevraagd voor het uitvoeren van werken voor koor waar piano in voorkomt, zoals de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Carmina Burna van Orff en de Saint Nicolas Cantata van Britten. Als dat stukken zijn voor vier handen c.q. twee piano’s is de pianiste Micha van Weers de vaste duopartner van Steven. Voor o.a. het Kameroperahuis en Schatkameropera vervulde hij opdrachten als repetitor, muzikaal leider, componist, of op het podium als deelnemer aan de theatrale handeling, al of niet zingend.

Steeds vaker richten Sytse en Steven zich op het uitvoeren van romantisch, 20ste eeuws en hedendaags liedrepertoire; o.a. werk van Robert Schumann, Ralph Vaughan Williams, Willem Mengelberg, Donald Swann en Victor Kioulaphides. Hun wijze van presenteren is onorthodox maar hun musiceren blijft altijd geworteld in de traditie waar ze beiden zo veel om geven.