The Atlantic Trio

Ansfried Plat – cello
Janneke van Prooijen – viool
Bas Verheijden – piano

De programmering van onbekende meesterwerken naast hoogtepunten uit het repertoire is één van de speerpunten van The Atlantic Trio. Componisten als Chaminade, Gernsheim, Juon, Taneyev werden door hen de afgelopen jaren weer op de kaart gezet.

Kort na hun oprichting in 2003 maakte het trio tournees naar de Nederlandse Antillen en Noorwegen. In Gjövik (N) werd het Atlantic Chamber Festival opgericht. Ook werd The Atlantic Trio uitgenodigd voor een masterclass van het Altenberg Trio Wien. In 2008 verscheen een dc met werken van Taneyev en Mendelssohn, in 2010 kwam de cd ‘Traces of Brahms’ uit. Pianotrio’s van Willem Wander van Nieuwkerk en Alexander Comitas werden opgedragen aan The Atlantic Trio nadat zij hiervan de wereldpremières gaven.

In opdracht van Tijl Beckand (‘Tiende van Tijl’) stond The Atlantic Trio in het middelpunt van een opname-project van de complete teruggevonden muziek van Charles Beckand, de Luikse overgrootvader van Tijl. Bij deze opnames werkten zij samen met bariton Maarten Koningsberger, het Nederlands Blazers Ensemble en musici van het Radio Filharmonisch Orkest. In september 2015 verscheen de cd ©Beckand met deze opnames als geschenk bij Aangenaam Klassiek.

In 2015 verscheen bij label Quintone de cd ‘Le Salon de Chausson’ met daarop pianotrio’s van Chausson en Chaminade. Deze opname kreeg lovende kritieken in o.a. Trouw en vakblad Luister. In 2017 verschenen de ‘5 Invocaties’ van Froukje Verhagen op cd (Dutch Record Company).

Samen met Maarten Koningsberger maakte The Atlantic Trio de cd Old Songs Re-Sung bij label Quintone. Op deze cd staan folksongs van Beethoven, Ravel, Brahms en Butterworth. Bas Verheijden maakte speciaal voor deze cd arrangementen voor bariton en pianotrio van Ravels 5 Mélodies Grècques en Butterworths Shropshire Lad. Momenteel maken Koningsberger & The Atlantic Trio een tournee met dit programma. De aftrap van de tournee was tijdens het internationale Beethoven Festival in Zutphen.