zaterdag 20 november 2021 15:00-16:00 uur

De Italiaanse organist Giulio Tosti zoekt de grenzen op van zijn instrument en het traditionele orgelrepertoire en creëert met ‘Nebula’ zijn eigen muzikale universum.

Een orgel is een bijzonder instrument omdat het geluid ervan mede wordt gecreëerd door de architectuur van de ruimte waarin het zich bevindt. De architectuur van de kerk maakt deel uit van het geluid van het orgel en het geluid van het orgel maakt deel uit van de architectuur van de kerk. Elk orgel en elk gebouw creëert een andere, unieke ervaring.

Voor Nebula ging Giulio Tosti op zoek naar technieken om de luchtverdeling over de orgelpijpen te beïnvloeden, microvariaties in druk op de toetsen te maken en om percussietechnieken toe te passen. Nebula dankt zijn naam aan het hoofdbestanddeel van dit muzikale onderzoek: lucht. De naam roept het idee op van wolken, mist en uiteraard nebula in de kosmische ruimte. Lucht wordt een plastisch materiaal dat verschillende en tegenovergestelde gedaantes aanneemt: soundscape-akkoorden, zwevingen, expressieve monodieën en hypnotiserende ritmes. Giulio Tosti transformeert zo de akoestische ruimte van de Oosterkerk in een uniek universum van geluid.

Hiermee krijg je als luisteraar een andere manier aangereikt om naar muziek te luisteren: niet als naar een traditioneel concert, maar als een klankervaring, een muzikale meditatie. De organist is zowel uitvoerder als luisteraar en is met zijn oren en geest verbonden aan het hier en nu. Hij creëert de muziek als het ware samen met jou als luisteraar: je neemt deel aan een unieke klankgebeurtenis waarin improvisatie het medium is.

Neem een matje en eventueel een deken mee en zoek een plekje in de kerk om liggend van het concert te genieten. De Oosterkerk is voorzien van vloerverwarming. Zit je liever op een stoel? Dan lopen we met je mee en zetten een stoel neer op de plek die jij fijn vindt.

Reserveren

Het is alleen mogelijk de Oosterkerk te bezoeken met een reservering. Je kan via deze pagina één van de beschikbare stoelen reserveren.

Hier kan je meer informatie vinden over de coronamaatregelen die we hebben getroffen om je bezoek veilig en aangenaam te laten verlopen.