Nieuwe orgelconcertreeks – Bachs Kunst der Fuge in context

In 2019 speelde organist Henk Verhoef een succesvolle serie van vijf orgelconcerten in de Amsterdamse Oosterkerk. In 2021 zal hij opnieuw een serie van vijf concerten geven. Net als in 2019 zal de componist Johann Sebastian Bach centraal staan. In 2019 klonk een bloemlezing uit zijn orgelwerken. In 2021 zal zijn laatste werk, de Kunst der Fuge, fungeren als rode draad. De 14 fuga’s en de 4 canons zullen alle te beluisteren zijn, verdeeld over de vijf programma’s. In ieder programma worden de betreffende fuga’s en/of canons in verband gebracht met werk van voorgangers, tijdgenoten of navolgers van Bach, van Sweelinck tot Busoni.

Henk Verhoef studeerde orgel in Amsterdam en Parijs. Hij heeft een internationale carrière als concertorganist en docent. Behalve vaste bespeler van het orgel in de Oosterkerk is hij orga-nist van de Amsterdamse Nieuwe Kerk, en organist en beiaardier van de Vrije Universiteit. Hij publiceert over historische orgels en is als adviseur betrokken bij restauraties; momenteel onder andere in de Lutherse Kerk van Edam. Behalve organist en beiaardier is Henk Verhoef ook koordirigent. Hij leidt Camerata Oude Kerk en is stadsbeiaardier van Woerden en Monnickendam.

Het orgel van de Oosterkerk is gebouwd door Petrus van Oeckelen in 1871. Het is origineel bewaard en werd in 2000-2002 door de firma Flentrop gerestaureerd. De kas van het orgel doet denken aan de zeventien-de eeuw, en ook de dispositie heeft – naast moderne elementen – een aantal opvallende ‘ouderwetse’ trekken, die het aannemelijk maken dat de bouwer heeft willen verwijzen naar de wereld van de Renaissance en Barok. Daarbij is de intonatie bijzonder verfijnd. Dit maakt het orgel van de Oosterkerk een dankbaar instrument voor muziek uit allerlei stijlperioden.

Data

woe 13 oktober 2021 – ‘In stile antico’ – KdF Contrapunctus 1 t/m 4; werken van o.a. Sweelinck, Scheidt en Weckmann
woe 24 november 2021 – ‘In Stylo Francese’ – KdF Contrapunctus 5, 6 & 7; werken van o.a. Couperin, De Grigny en Rameau
woe 12 januari 2022 – ‘A due soggetti’ – KdF Contrapunctus 8 t/m 11; werken van o.a. Buxtehude en Mendelssohn