zaterdag 5 mei 2018 20:30-22:00 uur

Roos Meijer bracht vorig jaar vijf maanden door in vluchtelingenkampen in Griekenland, en heeft de verhalen die ze daar van de mensen hoorde omgetoverd tot muziek. Met inspiraties als Fairuz, maar ook Bon Iver, kan je een bijzondere mix van Westerse en Oosterse popmuziek verwachten, die je meeneemt in de belevingswereld van een vluchteling.

Op 4 en 5 mei denken wij terug aan de verschrikkelijke tijd van de Tweede Wereldoorlog, en de verlossing hiervan. Terwijl wij ontzettend dankbaar kunnen vieren dat er geen oorlog meer is, zijn er ontzettend veel andere mensen op de wereld die momenteel nog in oorlogsgebied leven. Op 5 mei willen wij ook aandacht aan hen besteden.

‘Maktub’ is muziek geinspireerd op de verhalen van vluchtelingen die Roos Meijer ontmoet heeft tijdens haar vrijwilligerswerk in Griekenland. Met deze muziek probeert ze aandacht voor de situatie te genereren en bewustzijn te verspreiden. ‘In het nieuws wordt alleen gepraat over getallen, over een crisis, over een probleem. Maar uiteindelijk gaat het wel over individuen, over mensen. En in mijn ogen moeten we proberen liefde voor de mensheid meer te stimuleren, in deze tijden van angst en haat.’

Aansluitend treedt de talentvolle Syrische zanger Wasim Arslan op. Wasim heeft meegespeeld op de opnames van Maktub en heeft eerder gezongen op een benefietavond voor Sounds of Change in de grote zaal van Paradiso. Door deze connectie is hij, vergezeld met zijn gitarist en bassist, de perfecte afsluiter van de avond.

Alle opbrengst van de EP ‘Maktub’ zal gaan naar waar de inspiratie voor de muziek vandaan kwam: vluchtelingen. Roos doneert de volledige winst aan een Nederlandse organisatie die -net als zij- muziek gebruikt om vluchtelingen te helpen: Sounds of Change. Dit is een organisatie die hulpverleners, docenten en vrijwilligers in en rondom conflictgebieden opleidt om muzieklessen te geven aan kinderen in vluchtelingenkampen.

De avond in de Oosterkerk is gratis, en alle donaties zullen aan Sounds of Change worden gedoneerd.

Bekijk ook de Facebook pagina
Zie ook 4en5meiamsterdam.nl